Selasa, 12 Oktober 2010

Kolestrol..oooo...Kolesterol..



Salam kawan2..
owh.. sy bru balik berdating yer kawan2..
sesekali menghabeskan ms berdua dgn suami..adalah...syoorga..
yerlah..dh ade anak nie.. timing dh byk lari.. tp haruslah sentiase mencari ms yg berkualiti..
kang idup jd hambar,,sp yg susah..harus lah sy n family la..
balik jer td..tgk anak kesayangan duk tergolek berdua dgn tok mak nye depan tv..
pandang semacam jer..
yerlah..dh kn tgal.. hehe..sian anak mama...
tp pahamkan.. mama g dating nge papa jer kan..
sambil shopping sket keperluan diri....(semalam punyer n3.. xsempt nk siapkan nih..timing dh lari la..)
pagi jumaat nan indah..
cuace mendung jer..yerlah.. blum pkul 7 lagi nih..Aidil duk bngun main2 dh..tko kan pampers..mnum susu..skang duk melayan ayam..itik..tgk jer lah dr umah nie..hehe..tue dh memg rutin Aidil dh.. org kate..kalu kt suke binatang nie..penyayang kan.. Aidil memg suke tgk binatang..n main2 nge kucing... hope gitu la..penyayang..pengasih.. insys Allah..

dh pon lari dr tajuk asal..ok..macam nie..alkisah nyer..sy n ofismate g check up kesihatan...wajib..sebab akn masuk dlm SKT (sasaran kerja tahunan)..wah... resultnyer.. sgt mendukacitakan.. huhu..berat badan masih unggul..kandungan gula pon ok.. tp kolesterol nyer... sgt tinggi ok.. down sgt rs.. kenapa mcm nie..aku mkn ape yg smpai mcm nie... huhu..tp pk punyer pk.. dh de jawapan nyer kot..

selera makan waktu ry..memg tgi.. sume yang berlemak..berminyak.. wah... tambah lg adik aku manager kfc..lg la.. sedap jer order nk mkn ape.. menyesal pon dh x guna..
nurse ade la bg nasihat suh kurangkan mkanan ape2 yang x sepatut nyer..
so..korang bc la info2 nie aku aku cNp dr sini
Paras Kolestrol Darah Normal, Pertengahan & Tinggi

  • Paras kolestrol darah normal merujuk kepada sukatan kolesterol dalam darah yang berada di bawah 5.20 mmol/L. Ini merupakan paras kolesterol darah yang unggul bagi anda.
  • Paras kolestrol darah pertengahan pula merujuk kepada sukatan kolesterol dalam darah yang berada pada julat 5.20 sehingga 6.5 mmol/L. Ini merupakan paras kolesterol yang kurang sesuai bagi anda.
  • Paras kolesterol darah tinggi pula merujuk pula kepada sukatan kolesterol dalam darah yang melebihi 6.5 mmol/L. Ini merupakan paras kolesterol yang memrbahaya untuk kesihatan anda. (aku duk tahap nie lah..sedih tul..makan x beringat..)
Apakah Bahaya Paras Kolestrol Darah Peretengahan dan Tinggi?
  • Paras kolestrol darah yang tinggi (hiperkolesterolemia) boleh meningkatkan risik.
  • Penyakit Jantung Koronari
  • Penyakit Angin Ahmar (Strok)
  • Penyakit Darah Tinggi
sgt menakutkan sume ini jenis penyakit..
Punca Paras Kolesterol Darah Tinggi, Pertengahan dan Tinggi (hiperkolesterolemia)

* Paras kolesterol darah pertengahan dan tinggi (hiperkolesterolemia) berpunca daripada pengambilan lemak berlebihan dalam makanan, terutamanya lemak tepu.

* Punca paras kolestrol anda melebihi paras normal.
  • Makan berlebihan terutamanya makanan yang beminyak.
  • Kerap makan makanan yang bergoreng.
  • Kerap makan mentega, majerin dan minyak sapi. (aku suke mkn n buat kek...=[ )
  • Kerap menggunakan santan dan kerisik dalam makanan yang dimasak. (kadang2 jer nie..tp memg suke sgt sayur lemak..)
  • Kerap makan daging berlemak dan ayam berkulit. (memg pon..kalu g kenduri mesti pilih daging yang de lemak.. xsuke mkn daging yg pejal2.. ayam plok bhgn drumstick n wing... sume x elok..)
  • Kerap makan daging proses seperti burger dan sosej. (suke sgt nge sosej..antara yg wajib bl g shopping brg dapur..)
  • Kerap minum susus penuh krim dan makan hasil tenusu seperti keju dan dadih.
Amalkan pemakanan sihat
  • Buang lemak sebelum memasak.
  • Masak dengan minyak yang sedikit.
  • Ubah suai resepi masakan kepada masakan untuk mengurangkan lemak.
  • Nikmatilah makanan berkhasiat daripada pelbagai jenis makanan yang ada.
info2 lain korang bc sendiri lah.. tp korang x ingat.. orang gemuk jer yang mempunyai kolesterol.. org kurus lagi berpotensi tinggi tau.. yerlah..dh kurus..mkn ape pon xpe..sebab badan xnaik2.. tp xsedar..yg kolesterol makin menempel kt bdan korang.. sebab org gemuk nie..ape yg diorang mkn dh jd lemak.. lemak n kolesterol adalah berbeza..n ade lemak baik..ade lemak jahat tau.. huhu.. dh mcm pakar kesihatan plok..dh name nye keje kt kesihatan..xsalah aku kongsikan ape yang aku tahu..
nak lagi info kesihatan..klik sini..macam2 tips kesihatan yang ader..
k lah.. g buat kj umah tangga plok.. b4 tue..layan pic yg aku smpat snap kt klinik ms g wat check up tue.. erm..kalu korang nk g check pon xpe..amek darah dhujung jr jer.. nk tahu lg detail penyakit korang..byak la di ambil darah nyer..

2 munajat:

Maslina Rosdiana berkata... [Reply to comment]

ERm...nak tanya..ni klinik yang kat wakaf tengah ke??

Myra Anang berkata... [Reply to comment]

xla..kt HSNZ.. tp hospital lm..bhgn pesakit luar..kat tingkat atas..knp mas?